bevestigd door middel van smeltankers. Deze laatste smelten pas bij een bepaalde temperatuur en zullen de draagstructuur aan de overkant van het gebouw niet meesleuren in hun val. Eveneens belangrijk om weten is dat de constructie de seismische energie kan absorberen dankzij de flexibiliteit en vervormbaarheid van het staal.” De onderdelen die onderhevig zijn aan hoge slijtage, zoals de passerelles, werden thermisch verzinkt. Daarnaast zijn er 600 m² stalen vloerroosters (maaswijdte 33 x 33 mm) en 230 m² scheidingsroosters tussen de verschillende onderhoudszones (maaswijdte 166 x 166 mm) geplaatst. “Bij de montage van de staalstructuur moesten we rekening houden met een hoogspanningslijn op 26 meter hoogte. Bijgevolg moesten we werken binnen een gabarit van 18 meter en moest de kraan geaard worden. Het was dan ook onmogelijk om langs de buitenkant te monteren”, legt Thierry Mersch van staalbouwer Ateliers Mersch uit. Recht tegenover de onderhoudshal bevindt zich tot slot het servicestation voor kleiner onderhoud en reiniging van de trams (wasstraat). Dit gebouw bestaat uit volle betonwanden, waarop een stalen dak rust. De stalen dakstructuur, de borstweringen en de passerelles in het servicestation werden thermisch verzinkt. dilatation) est fixé à la structure principale au moyen de pattes thermofusibles. Ces dernières ne fondent qu’à une certaine température et n’entraîneront pas dans leur chute la structure porteuse située de l’autre côté du bâtiment. Il est également important de noter que la structure peut absorber l’énergie sismique grâce à la flexibilité et à la ductilité de l’acier. » Les parties soumises à une forte usure, comme les passerelles, ont été galvanisées à chaud. En outre, 600 m² de caillebotis en acier (maille 33 x 33 mm) et 230 m² de grilles de séparation entre les différentes zones de maintenance (maille 166 x 166 mm) ont été installés. « Lors du montage de la structure en acier, nous avons dû tenir compte d’une ligne à haute tension située à une hauteur de 26 mètres. Par conséquent, nous avons dû travailler dans un gabarit de 18 mètres et la grue a dû être mise à la terre. Il était donc impossible de faire le montage depuis l’extérieur », explique Thierry Mersch, du constructeur métallique Ateliers Mersch. Enfin, juste en face du hall d’entretien se trouve la station-service pour le petit entretien et le nettoyage des trams (station de lavage). Ce bâtiment est constitué de murs en béton plein, sur lesquels repose une toiture en acier. La structure de celle-ci, les parapets et les passerelles de la station-service ont été galvanisés à chaud. wasstraat_station de lavage wasstraat_station de lavage 61
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