voorzijde dat de lokale effecten opneemt voor de stabilisatie van de toegangspoorten, waarvoor een continu vakwerk is voorzien dat op vier pendelkolommen rust. De dakbekleding bestaat uit 15 cm hoge hyperstatische profielplaten die dragen tussen IPE 600-liggers, met een overspanning van 7 meter. Ze zijn op een specifieke manier bevestigd aan de gordingen (meerdere verbindingen per golf). Een extra uitdaging was het duidelijk doorgeven van alle informatie aan de aannemer binnen een bijzonder kort tijdsbestek. Om onze communicatie te stroomlijnen, hebben we voor de profielsecties een 3D-model en voor de knopen geparametriseerde detailtekeningen gemaakt, zodat de principes van de verbindingen altijd hetzelfde bleven, maar bijvoorbeeld het aantal bouten en de plaatdiktes konden variëren. C-metal maakte vervolgens een BIM-model van het geheel, waarop wij onze controle konden uitvoeren.” Missie geslaagd De onderhoudsloods is in recordtempo gerealiseerd. De werken startten in februari 2020 en op 8 november 2021 – amper twintig maanden later – werd het nieuwe uithangbord van de 15de Wing Air Transport van de Belgische luchtmacht officieel ingehuldigd. “Het was een omvangrijke en uitdagende opdracht die ons toeliet om onze kennis en creativiteit te demonstreren. Bovendien was de wisselwerking met de andere betrokken partijen uitstekend. Kortom: missie geslaagd”, concludeert Philippe T’Sjoen. Ook bij Ney & Partners zullen ze dit bijzondere project niet snel vergeten. ‘Door de grote afmetingen van het gebouw en de strakke planning werden we geconfronteerd met zaken die we zeker niet elke dag tegenkomen. Zo was de tijdelijke fase minstens even belangrijk als de definitieve fase. De dakspanten zijn op de grond gemonteerd en opgetild met meerdere kranen tegelijkertijd, dus dat ging gepaard met andere krachten. Zelfs de tijdelijke schoring van de gevels was cruciaal omdat de gevelbekleding al geplaatst werd vooraleer de staalstructuur klaar was. Lees: de gevels namen al de volledige windbelasting op, hoewel de horizontale stabiliteit van de hangar nog niet verzekerd was. Dat vergde uiteraard een specifieke aanpak”, besluit Laurent Verheyden. pour la stabilisation des portes d’entrée, pour lesquelles il y a un treillis continu reposant sur quatre colonnes oscillantes. Le revêtement de la toiture est constitué de tôles profilées hyperstatiques de 15 cm de haut, portées par des poutres IPE 600, d’une portée de 7 mètres. Elles sont fixées aux pannes d’une manière spécifique (plusieurs connexions par onde). Un défi supplémentaire a été de communiquer clairement toutes les informations à l’entrepreneur dans un délai très court. Afin de rationaliser notre communication, nous avons créé un modèle 3D pour les sections de profilés et des dessins de détail paramétrés pour les nœuds, de sorte que les principes des connexions restent toujours les mêmes mais que, par exemple, le nombre de boulons et l’épaisseur des plaques puissent varier. C-metal a ensuite réalisé un modèle BIM de l’ensemble, sur lequel nous avons pu effectuer notre contrôle. » Mission accomplie Le hangar de maintenance a été réalisé en un temps record. Les travaux ont débuté en février 2020 et le 8 novembre 2021 – à peine vingt mois plus tard – le nouveau porte-enseigne du 15e Wing Air Transport de la Force aérienne belge a été officiellement inauguré. « Ce fut une mission importante et stimulante qui nous a permis de démontrer nos connaissances et notre créativité. De plus, l’interaction avec les autres parties concernées fut excellente. Bref, mission accomplie », conclut Philippe T’Sjoen. Ney & Partners n’est pas près d’oublier ce projet spécial non plus. « En raison des grandes dimensions du bâtiment et de la planification serrée, nous avons été confrontés à des problèmes que nous ne rencontrons certainement pas tous les jours. Par exemple, la phase provisoire fut au moins aussi importante que la phase finale. Les fermes de toit ont été assemblées au sol et soulevées avec plusieurs grues simultanément, ce qui a mis en œuvre différentes forces. Même le contreventement provisoire des façades fut crucial, car le revêtement était déjà en place avant que la structure en acier ne soit prête. Autrement dit : les façades supportaient déjà toute la charge de vent, bien que la stabilité horizontale du hangar n’était pas encore assurée. Cela a évidemment nécessité une approche spécifique », conclut Laurent Verheyden. 21
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