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op waterrecuperatie, groene energie (onder meer via PV-panelen en een biogasinstallatie die energie opwekt uit vergist gerstemout) en ruimtelijke flexibiliteit. Dit alles maakt dat het BBP-gebouw in de toekomst probleemloos zal kunnen mee-evolueren met nieuwe technologische ontwikkelingen of vereisten. Staal als esthetisch element De nieuwe brouwerij heeft niet alleen een markante uitstraling, maar ook een atypische opbouw. “De buitenschil bestaat uit een strook perfabbetonpanelen tot op 7,5 m hoogte, een lessenaarsdak onder een helling van 18° en daartussen een glasgevel volgens het serrebouwprincipe”, vertelt Benoit Mortier, projectleider bij aannemer en staalbouwer Beeuwsaert Construct. “Binnenin zijn de verschillende functies (het brouwproces, de vergisting, de moutopslag, de kantoren, de stookruimte …) ondergebracht in een stalen ‘tafelstructuur’ met open verdiepingen. De extreem grote lasten op de gewelven – tanks tot 42 ton! – vormden een forse uitdaging. Daarnaast grâce à des panneaux photovoltaïques et à une installation de biogaz qui produit de l’énergie à partir de malt d’orge fermenté) et la flexibilité spatiale. Cela signifie qu’à l’avenir, le bâtiment BBP pourra évoluer sans problème en fonction de nouveaux développements ou exigences technologiques. L’acier comme élément esthétique La nouvelle brasserie a non seulement un look remarquable, mais aussi une structure atypique. « L’enveloppe extérieure se compose d’un bandeau de panneaux en béton préfabriqué d’une hauteur de 7,5 m, d’un toit en terrasse incliné à 18° et, entre les deux, d’une façade en verre réalisée sur le principe de la construction de serre », explique Benoit Mortier, responsable de projet chez l’entrepreneur et constructeur métallique Beeuwsaert Construct. « À l’intérieur, les différentes fonctions (le brassage, la fermentation, le stockage du malt, les bureaux, la chaufferie, etc.) sont logées dans une structure tabulaire en acier avec des étages ouverts. Les charges extrêmement imposantes sur les voûtes – avec des réservoirs allant jusqu’à 42 tonnes ! – ont représenté un défi de taille. En 33

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