Skip to main content
Sébastien Adriaensen

Beweegbare brug ‘Verbindingsdok’ in Zeebrugge

De draaikrans - het mechanische hart van de beweegbare brug

Een nieuwe beweegbare brug in het Verbindingsdok te Zeebrugge zorgt voor een betere verbinding voor het havenverkeer en zorgt er anderzijds voor dat de achterhaven veilig bereikbaar is voor fietsers.

De brug heeft een totale lengte van 400 m, met vaste bruggen in beton en met centraal een beweegbare, stalen draaibrug van 130 m lang, zodat schepen tot 55 m breed kunnen doorvaren.

Alle elektromechanische onderdelen van het draaimechanisme dienden ten allen tijde bereikbaar te zijn voor inspectie en onderhoud zonder de noodzaak van varend materieel. Daarom is de vaste noordelijke fietsbrug doorgetrokken tot aan het middeneiland en er via een trap mee verbonden om zo steeds toegang tot het bewegingsmechanisme te krijgen. Dit heeft geleid tot de specifieke vorm van de draaibrug.

Het stalen brugdek bestaat uit zware samengelaste hoofdliggers, gekoppeld met dwarsdragers en een orthotroop wegdek. Centraal onder het stalen wegdek bevindt zich de draaikrans, die het mechanische hart vormt van de beweegbare brug.

  • Haven, Zeebrugge (BE)
    Plaats
  • Port of Antwerp Bruges, Antwerpen - Zeebrugge
    Opdrachtgever
  • Ingenieursbureau Stendess, Lievegem
    SBE, Sint-Niklaas
    Studiebureau (stabiliteit)
  • Artes Depret, Zeebrugge
    Hoofdaannemer
  • Victor Buyck Steel Construction, Eeklo
    Staalbouwer
  • Besix Unitec
    Andere staaltoepassingen
  • Victor Buyck Steel Construction, SBE, Stendess
    Infosteelleden
  • Sébastien Adriaensen
    Foto