Skip to main content
Henk Snaterse (ipv Delft) / Paul Poels

Passerelle vergezeld door twee liften

Een S-vormige weervast stalen sculptuur

De afwezigheid van tussensteunpunten bij de passerelle bij station Sint-Agatha-Berchem, versterkt het sculpturale uiterlijk van de brug.
Constructief zit het ontwerp slim in elkaar: torsiestijve dragende balustrades ondersteunen brugdek en traptredes, de balustrades zelf steunen op uitkragende balken die één geheel vormen met het staalwerk van de liftschachten.
De S-vorm zelf is opgebouwd uit een rechte oversteek direct boven het spoor en twee gekromde en licht uitwaaierende trappen aan weerszijden. De dragende balustrades bestaan uit samengestelde kokers met een hoogte van zo’n 166 cm en een wanddikte van 20 mm. De gehele S-vorm is één aan elkaar gelaste constructie, die volledig integraal is verbonden met de betonnen fundering. Thermische uitzetting wordt opgevangen in de bochten van de trappen.
Ook de verbindingen tussen liftschachten en brugconstructie zijn stijf en middels lasverbindingen uitgevoerd. De eenzijdige uitkraging zorgt voor een ongebruikelijk krachtenspel in de schachtconstructie, met druk- en trekkolommen. Voor de staalbouwer was dit een uitdaging, die verder werd vergroot doordat de liftkokers om esthetische redenen zijn uitgevoerd als vierendeelconstructie, dus zonder diagonale windverbanden.

  • Gentsesteenweg - NMBS Lijn 50, Sint-Agatha-Berchem (BE)
    Plaats
  • Infrabel, Brussel
    Opdrachtgever
  • ipv Delft international, Delft (NL)
    Artgineering, Brussel
    Architect / Ontwerper
  • Ingenieursbureau Stendess, Lievegem
    Studiebureau (stabiliteit)
  • Franki Construct, Kontich
    Hoofdaannemer
  • Almex Metaal, Hoogstraten
    Staalbouwer
  • Stendess
    Infosteelleden
  • Henk Snaterse (ipv Delft) / Paul Poels
    Foto