Skip to main content
Daylight (Jean-Luc Dery ) / Luk Monsaert

Tweede Scheldebrug,Temse

Naast de eerste Scheldebrug, een infrastructuur uit de jaren ’50 was een nieuwe brug over de rivier voor de verbreding van de Rijksweg tussen Temse en Bornem van 2 naar 4 rijbanen, een absolute noodzaak.
De nieuwe brug heeft zijn paalfunderingen tegenover de bestaande. De overspanningen zijn variabel en gaan tot 74 m. Het is een gemengde staal-betonconstructie. Het wegdek in gewapend beton steunt direct op twee stalen kokers. De tuien ontlasten de kokers en maken er een heel open structuur van.
De brug heeft een overspanning van 56 m, samengesteld uit twee opengaande brugdelen van 28 m die schepen van grote omvang toelaten. Uniek is dat de tuien van het mobiele gedeelte een hydraulische vijzel bevatten die toelaat de brug te openen en te sluiten. Deze nieuwe brug heet ‘piston stayed bridge’ en gaat in wereldpremière in Temse.

  • Rijksweg N16, Temse - Bornem
    Plaats
  • Waterwegen Zeekanal - Afdeling Zeeschelde, Antwerpen
    Opdrachtgever
  • Ney & Partners , Brussel
    Architect / Ontwerper
  • Ney & Partners , Brussel
    Studiebureau (stabiliteit)
  • THV Tweede Scheldebrug Temse , Zwijndrecht
    Hoofdaannemer
  • Aelterman, Gent
    Staalbouwer
  • Daylight (Jean-Luc Dery ) / Luk Monsaert
    Foto