Om de verkeersoverlast in en rondom de binnenstad van Dresden te verminderen en de reeds bestaande bruggen te ontlasten, besliste het stadsbestuur een nieuwe brug van 636 m te bouwen. Deze verbindt de Käthe Kollwitzoever met de Bautzstrasse.
Omdat de Elbe een breed overstromingsgebied heeft, werd de brug opgebouwd uit een linker en rechter voorlandbrug die door V-steunen wordt ondersteund, en een boogbrug met een overspanning van 148 meter.
Het wegdek van de brug heeft tweemaal twee rijvakken en bestaat uit twee trogvormige caissons met een breedte van 4,9 m en veranderlijke hoogte, twee zijcaissons en dwarsdragers op regelmatige afstand ter ondersteuning van de via deuvels verbonden betonnen wegdekplaat.
De brug is vervaardigd uit S355J2G3 staal. De corrosiebescherming bestaat uit epoxyhars en polyurethaan met ijzerglimmer. De V-steunen en boogsteunen onder het wegdek werden extra-gemetalliseerd omdat ze soms onder water staan.